Museum variëteit in Nederland

Hoewel Nederland een relatief klein land is, is het de thuisbasis van een groot aantal musea die alle elementen van de Nederlandse kunst, cultuur en geschiedenis omvatten. Deze musea getuigen van het rijke erfgoed van het land. Alleen al Amsterdam heeft meer dan 50 musea, waarvan een aantal over de hele wereld bekend is.

Het is geen verrassing dat de Nederlandse musea zo’n breed scala aan onderwerpen behandelen, gezien het grote aantal opties dat beschikbaar is voor bezoekers. Er is voor elk wat wils, van kunst uit de Gouden Eeuw en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog tot postmoderne architectuur en hedendaagse wetenschap.

Het Drents Museum, Assen

Het Drents Museum ligt in de stad Assen. Als Provinciaal Museum van Drentse Oudheden opende het voor het eerst zijn deuren in het jaar 1854. Het museum herbergt een aanzienlijk aantal voorwerpen uit de prehistorie die in de provincie Drenthe zijn ontdekt.

Het Drents Museum heeft ook een collectie hedendaagse realistische kunst van verschillende kunstenaars, waaronder Henk Helmantel en Matthijs Roling. Daarnaast is er een collectie Nederlandse kunst en toegepaste kunst uit de jaren 1885 tot 1935, met stukken van kunstenaars als Vincent van Gogh, Jan Eisenloeffel, Chris Lebeau, Jan Toorop en Jan Sluijters.

Drents Museum

De Wereld van Pompei en Herculaneum

Het Van Gogh Museum, Amsterdam

Een andere must-see bestemming voor kunstliefhebbers, ongeacht of ze een museumjaarkaart hebben, maar geïnteresseerd in Nederlandse werken is het Van Gogh Museum. Bezoekers kunnen kiezen uit 500 van zijn tekeningen en 200 van zijn schilderijen. Hiertoe behoren enkele van zijn vroege zelfportretten naast enkele van zijn bekendste werken, zoals Zonnebloemen, Amandelbloesem en De Aardappeleters.

Belangrijke werken van Van Goghs tijdgenoten uit de 19e eeuw, waaronder die van Gauguin, Toulouse-Lautrec en Monet, zijn ook te zien in de permanente collectie van het museum.

Van Gogh Museum

Van Gogh

Rijksmuseum

Het Rijksmuseum, Amsterdam

Het Rijksmuseum, te vinden in Amsterdam aan het Museumplein, herbergt een van de meest spectaculaire kunstcollecties ter wereld. Deze locatie herbergt een aantal werken van Hollandse Oude Meesters uit de Gouden Eeuw van Nederland, waaronder enkele van ’s werelds bekendste schilderijen. Tot deze categorie behoren werken als “Het melkmeisje” van Vermeer, “Nachtwacht” van Rembrandt en “Zelfportret” van Van Gogh.

Daarnaast herbergt het enorme museum, dat 30.000 vierkante meter beslaat en vier verdiepingen telt, meer dan 8.000 afzonderlijke artefacten. Deze relikwieën dateren van 800 jaar geleden en bevatten zaken als beelden van glas en Delfts blauw, maar ook meubels, kleding en andere voorwerpen. Het spreekt vanzelf dat er meer dan genoeg is om iemand tijdens zijn vakantie bezig te houden.

Rijksmuseum Masterpieces
Main Banner Bg

Het Groninger Museum, Groningen

Veel mensen denken dat het Groninger Museum met zijn postmodernistische en abstracte esthetiek een echt kunstwerk is. Naast de grillige architectuur herbergt het bouwwerk een aanzienlijke collectie kunstwerken, maar ook mode- en fotografische foto’s. Dus zelfs als u geen museumjaarkaart bezit, is het absoluut een bezoek waard.

De permanente opstelling van het museum omvat schilderijen van de Groningse kunstenaarsgroep De Ploeg en een collectie Chinees en Japans porselein die wereldwijd bekend is. In het verleden waren er wisselende tijdelijke tentoonstellingen met hommages aan artiesten en bands als David Bowie, de Rolling Stones, Scandinavische kunst en Cubaanse kunst. Naar schatting gaan er jaarlijks meer dan 200.000 mensen naar het museum, waarmee het de populairste attractie van Groningen is.

Groninger Museum

Mondo Mendini

Museum Panorama Mesdag

Museum Panorama Mesdag, Den Haag

Het Museum Panorama Mesdag is een uniek museum, omdat het bezoekers de mogelijkheid biedt kunst te bekijken vanuit een uniek gezichtspunt. Panorama Mesdag is een cilindervormig schilderij van 14 meter hoog, gemaakt door de Nederlandse zeeschilder Hendrik Willem Mesdag. Het speciaal gebouwde museum bevindt zich in Scheveningen, een van de acht stadsdelen van Den Haag. Gasten kunnen het kunstwerk bekijken vanaf een observatiegalerij die de indruk geeft dat ze boven op een duin zitten met een spectaculair uitzicht op Scheveningen aan het eind van de 19e eeuw.

Museum Panorama

Het Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem

Het Nederlands Openluchtmuseum, vaak bekend als het Nederlands Openluchtmuseum, ligt in de buurt van Arnhem en biedt een leuke activiteit voor het hele gezin. Breng de middag door met het verkennen van de geschiedenis van Nederland door te wandelen door het 44 hectare grote museumpark dat open is voor het publiek. Een bezoek aan dit museum is niet alleen zeker leerzaam, maar het prachtige landschap en de oude gebouwen vormen ook een geweldig decor voor elke Instagram-kiek.

Nederlands Openluchtmuseum

Openluchtmuseum

Banner Cover

Is het de moeite waard om een Museumjaarkaart of een Museumkaart te kopen?

Een persoonlijke kaart genaamd museumjaarkaart of museumkaart geeft gratis toegang tot meer dan 400 verschillende musea in Nederland. Deze museumkaart is in 2022 te koop voor de prijs van € 64,90 en is één kalenderjaar geldig. De hoeveelheid geld die u bespaart met een museumjaarkaart is dus evenredig aan het totaal aantal musea in Nederland dat u in de loop van één jaar bezoekt. Het is niet mogelijk om buiten Nederland een museumjaarkaart te kopen, maar wel bij het eerste museum dat u in Nederland bezoekt. Als u alleen in Nederland op vakantie bent en slechts één of twee musea bezoekt, is de aanschaf van een museumkaart waarschijnlijk niet de beste keuze. In dit soort situaties is het aan te raden om online losse e-tickets te kopen.